STATUT FUNDACJI ALBERTA SCHWEITZERA
Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja pod nazwą „FUNDACJA ALBERTA SCHWEITZERA”, zwana w dalszej części Statutu „Fundacją”, została ustanowiona aktem notarialnym sporządzonym dnia 9 marca 2017 roku w Warszawie przed notariuszem Moniką Strus-Siodłowską, przez Fundatora – „Albert Schweitzer Stiftung für unsere Mitwelt”, zarejestrowanego przez rząd Górnej Bawarii w Monachium, z siedzibą w Berlinie w Niemczech, reprezentowanego na podstawie pełnomocnictwa przez Zbigniewa Kostarskiego, zwanego w dalszej części Statutu „Fundatorem”.
- Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz postanowień niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest m.st. Warszawa.
§ 4
- Fundacja może posiadać oddziały oraz tworzyć inne jednostki organizacyjne.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania swoich celów może ona prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Właściwym ministrem ze względu na cele Fundacji jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
§ 5
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Fundacja może używać nazwy skróconej: „FAS”.
- Fundacja została utworzona na czas nieokreślony.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Misją Fundacji jest zakończenie chowu przemysłowego zwierząt i szerzenie diety roślinnej.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1) wywieranie wpływu oraz rozwijanie przekonań i norm społecznych pod względem zmian w postępowaniu etycznym;
2) promowanie dobrostanu zwierząt hodowlanych i innych zwierząt, które doznają lub mogą doznawać okrucieństwa, poprzez opracowywanie drukowanych i innych materiałów mających na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na ten problem;
3) promowanie i rozpowszechnianie hodowlanych i innych rolniczych procedur, metod i praktyk, które nie wiążą się z okrucieństwem i nie narażają zwierząt hodowlanych na niepotrzebne cierpienie, tak aby zapobiegać takiemu cierpieniu i zapewnić trwałe stosowanie w Polsce i innych krajach świata praktyk rolniczych, które nie powodują niepotrzebnego cierpienia zarówno zwierząt hodowlanych jak i tych żyjących na wolności;
4) rozwój edukacji społeczeństwa w zakresie właściwego traktowania zwierząt i opieki nad zwierzętami w celu upowszechniania w społeczeństwie wiedzy na ten temat;
5) prowadzenie lub pomoc w prowadzeniu badań dotyczących wszelkich spraw związanych z rolnictwem i hodowlą zwierząt oraz rozpowszechnianie wyników tych badań;
6) przeprowadzanie różnego rodzaju kampanii w celu polepszania sytuacji zwierząt hodowlanych.
§ 8
- Fundacja w celu realizacji swoich celów w sferze zadań publicznych prowadzi działalność pożytku publicznego w zakresie:
1) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
2) ochrony i promocji zdrowia;
3) nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
4) działalności na rzecz organizacji pozarządowych działających w sferze działań Fundacji.
- Działalność opisana w ust. 1 powyżej może być działalnością odpłatną jak i nieodpłatną, z tym że przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
§ 9
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
Majątek i dochody Fundacji
§ 10
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1.000 euro (jeden tysiąc euro) oraz inne mienie uzyskane lub nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 11
- Majątek Fundacji pochodzi z:
1) darowizn, spadków, zapisów krajowych i zagranicznych;
2) dotacji, subwencji i grantów;
3) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
4) dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego;
5) dochodów z lokat i inwestycji;
6) przychody z działalności Fundacji, z zastrzeżeniem §8 ust. 2 Statutu;
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, grantów, darowizn, spadków i zapisów oraz z odsetek bankowych pochodzących z tych źródeł mogą zostać przeznaczone na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile Donatorzy nie postanowili inaczej.
- Przyjęcie darowizny lub spadku nie może spowodować przejęcie przez Fundację długów przewyższających wartość mienia przyjmowanego.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
§ 12
Zabronione jest:
1) udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej “osobami bliskimi”,
2) przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4) zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą, członkowie organów lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Władze Fundacji
§ 13
Władzami Fundacji są:
1) Rada Fundacji, zwana w dalszej części Statutu „Radą”
2) Zarząd Fundacji, zwany w dalszej części Statutu „Zarządem”
Rada Fundacji
§ 14
- Rada składa się z nie mniej niż trzech członków. Członkiem Rady może być osoba fizyczna lub osoba prawna, która wówczas działa za pośrednictwem swojego przedstawiciela. Członkowstwa w Radzie nie można łączyć z pełnieniem funkcji w Zarządzie.
- Członków Rady powołuje i odwołuje Fundator. Fundator może jednomyślną decyzją wyrażoną w formie pisemnej, przekazać Radzie na czas określony lub na stałe swoje uprawnienia, do powoływania i odwoływania określonej liczby członków Rady.
- Członek Rady może być powołany na czas określony lub nieokreślony. W akcie powołania członka Rady określa się okres na jaki został powołany.
- Członkowstwo w Radzie ustaje w przypadku: upływu okresu na jaki członek Rady został powołany, odwołania członka Rady, rezygnacji z członkowstwa wyrażonej w formie pisemnej lub do protokołu posiedzenia Rady, lub śmierci członka będącego osobą fizyczną, a w przypadku członka będącego osobą prawną – jej likwidacji.
§ 15
Członkowie Rady:
1) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
2) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
3) z tytułu uczestnictwa w Radzie nie przysługuje im wynagrodzenie. Członek Rady uprawniony jest do otrzymania zwrotu uzasadnionych kosztów z tytułu pełnienia funkcji w Radzie.
§ 16
- Do zakresu działania i kompetencji Rady należy:
1) wyznaczanie głównych kierunków działania Fundacji,
2) rekomendowanie odpowiednich metod i programów zmierzających do osiągnięcia zamierzonych celów oraz opiniowanie zagadnień prezentowanych przez Zarząd,
3) pełnienie ogólnego nadzoru nad działalnością Fundacji i wyrażanie opinii w sprawach przedstawianych przez Zarząd,
4) dokonywanie zmian statutu Fundacji,
5) powoływanie i odwoływanie Zarządu lub poszczególnych jego członków oraz przyznawanie im wynagrodzeń i innych gratyfikacji,
6) zatwierdzanie regulaminu działania Zarządu,
7) ocena pracy i udzielania absolutorium Zarządowi,
8) określenie szczegółowego trybu działania Rady oraz zatwierdzanie regulaminu działania Rady,
9) zatwierdzanie preliminarza kosztów i budżetu Fundacji,
10) rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności fundacji, stanu jej finansów i pozostałego majątku,
11) wyznaczanie biegłych do badania sprawozdań finansowych Fundacji,
12) rozpatrywanie skarg na działalność Zarządu,
13) Inne kompetencje przewidziane pozostałymi postanowieniami Statutu.
- Członkowie Rady winni propagować cele obrane przez Fundację i samą Fundację oraz służyć Fundacji pomocą w uzyskiwaniu przez nią środków i w kontaktach z partnerami Fundacji.
§ 17
- Rada wybiera swojego Przewodniczącego, kierującego pracami Rady.
- Przewodniczący Rady przewodzi obradom Rady, sprawuje nadzór nad działaniami Rady i reprezentuje Radę oraz posiada inne kompetencje przewidziane pozostałymi postanowieniami Statutu.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego, przewodniczącego posiedzenia wybierają obecni na posiedzeniu członkowie Rady.
- Obsługę prac Rady zapewnia Zarząd.
§ 18
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów „za” do „przeciw”, (a głosów „wstrzymujących” nie liczy się), przy obecności co najmniej trzech jej członków, z zastrzeżeniem ust.2 poniżej, przy czym wszyscy członkowie muszą być powiadomieni o posiedzeniu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia Rady.
- Uchwały Rady mogą zapaść bez posiedzenia w drodze pisemnego głosowania lub głosowania ustnego za pomocą środków porozumiewania się na odległość, pod warunkiem, że wszyscy członkowie Rady wzięli udział w takim głosowaniu.
- Uchwały Rady podpisuje przewodniczący posiedzenia.
- Rada zbiera się na posiedzeniach w siedzibie Fundacji. Za zgodą wszystkich członków Rady posiedzenie może odbyć się w innym miejscu lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość, z zastrzeżeniem jednak, że posiedzenie Rady odbywa się co najmniej raz na rok.
Zarząd Fundacji
§ 19
- Zarząd składa się z od jednej do trzech osób w tym Prezesa Zarządu, powoływanych i odwoływanych przez Radę, z tym, że skład pierwszego Zarządu powołuje Fundator.
- Członek Zarządu może być powołany na czas określony lub nieokreślony. W akcie powołania członka Zarządu określa się okres na jaki został powołany.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 20
- W przypadku Zarządu wieloosobowego, Zarząd podejmuje decyzje w drodze uchwał zapadających zwykłą większością głosów „za” do „przeciw” (a głosów „wstrzymujących” nie liczy się) obecnych na jego posiedzeniu członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- W przypadku Zarządu wieloosobowego, posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes Zarządu lub upoważniony przez niego inny członek Zarządu. Jeśli Prezes Zarządu jest nieobecny, a nie został upoważniony do przewodniczenia inny członek Zarządu – przewodniczącego posiedzenia wybierają obecni na posiedzeniu członkowie Zarządu. O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
§ 21
Zarząd kieruje bieżącą działalnością Fundacji i do jego kompetencji należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji pozostałych władz Fundacji.
W szczególności Zarząd:
1) reprezentuje Fundację na zewnątrz,
2) opracowuje coroczne i wieloletnie plany działania Fundacji,
3) sprawuje zarząd jej majątkiem,
4) przyjmuje darowizny, subwencje i zapisy,
5) podejmuje decyzje o nawiązaniu stosunku pracy z Fundacją, za zgodą Przewodniczącego Rady;
6) podejmuje decyzje o zmianie lub rozwiązaniu stosunku pracy z Fundacją;
7) zwołuje posiedzenia Rady z inicjatywy własnej lub na wniosek Przewodniczącego Rady lub co najmniej dwóch członków Rady.
§ 22
Do reprezentowania i składania oświadczenia woli w imieniu Fundacji uprawniony jest, w przypadku Zarządu jednoosobowego – jeden członek Zarządu, a w przypadku Zarządu wieloosobowego Prezes Zarządu jednoosobowo, albo dwóch członków Zarządu działających łącznie. Zarząd może ustanowić pełnomocników do prowadzenia określonych pełnomocnictwem spraw i w tym zakresie do składania oświadczeń woli, o których mowa powyżej.
Połączenie z inną fundacją
§ 23
Fundacja może połączyć się z inną Fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
§ 24
Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 25
Decyzję w przedmiocie połączenia z inną Fundacją podejmuje Rada za zgodą Fundatora.
Likwidacja Fundacji
§ 26
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
§ 27
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada za zgodą Fundatora.
- Zarząd prowadzi likwidację w ten sposób, aby majątek Fundacji przeznaczyć na jej cele statutowe
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostanie przekazany organizacji Fundatorowi – „Albert Schweitzer Stiftung für unsere Mitwelt” na cele zbieżne z celami Fundacji, a w przypadku nie możności przekazania majątku Fundatorowi, innej organizacji charytatywnej, której cele są zbieżne z celami Fundacji.
Rok obrotowy
§ 28
- Rok obrotowy Fundacji trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.
Niniejszy Statut został ustalony w Warszawie w dniu 10 marca 2017r. przez Zbigniewa Kostarskiego, upoważnionego do jego ustalenia przez Fundatora – „Albert Schweitzer Stiftung für unsere Mitwelt”.
______________________