Fundacja Alberta Schweitzera wraz z innymi organizacjami prozwierzęcymi przekonała kanapkowego giganta do podniesienia standardów w hodowli brojlerów.
W wyniku ogólnoeuropejskiej kampanii prowadzonej przez Fundację Alberta Schweitzera we współpracy z 21 organizacjami działającymi na rzecz poprawy dobrostanu zwierząt oraz rozmów z fundacją Compassion in World Farming, sieć restauracji szybkiej obsługi Subway, zobowiązała się do podniesienia standardów dobrostanowych kurczaków hodowanych na mięso. Ten franczyzowy gigant serwujący kanapki w ponad 42 tysiącach restauracji na całym świecie, zobowiązuje się do 2026 roku wdrożyć kryteria Europejskiej inicjatywy dla kurczaków. Decyzja ta przyczyni się do rozwiązania najpoważniejszych problemów związanych z przemysłową hodowlą tych zwierząt.
„Cieszymy się, że sieć Subway zdecydowała się zająć największymi problemami hodowli kurczaków również w Europie” – mówi Karolina Kunda-Kuwieckij, koordynatorka kampanii w Fundacji Alberta Schweitzera. “Minimalne standardy ustawowe nie chronią zwierząt przed ogromnym cierpieniem. Politycy nie widzą jednak potrzeby podejmowania działań, które by tę sytuację zmieniły. Dlatego będziemy nadal domagać się od firm odpowiedzialności – oczywiście najpierw w oparciu o konstruktywne rozmowy, ale w razie potrzeby także za pomocą kampanii” – dodaje.
Sukces po 20 miesiącach kampanii
Od grudnia 2019 roku organizacje prozwierzęce działające w ramach koalicji Open Wing Alliance, wywierały publiczną presję na sieć Subway i udowodniły, że mają moc sprawczą . Ponad ćwierć miliona osób podpisało petycję dedykowaną kampanii. Poprzez akcje organizowane przed lokalami Subway w całej Europie oraz liczne protesty online, koalicja zwracała uwagę na cierpienie brojlerów – kurczaków hodowanych na mięso. Organizacje wzywały sieć Subway do wydania publicznego oświadczenia w kwestii poprawy dobrostanu zwierząt i dołączenia do Europejskiej inicjatywy dla kurczaków. Jeszcze w 2017 roku firma obiecała spełnienie analogicznych wymogów w USA i Kanadzie . W Europie jednak Subway nie podjął zobowiązania – aż do teraz.
Rezygnacja z ras szybkorosnących i więcej przestrzeni dla kurczaków
Europejska inicjatywa dla kurczaków została zainicjowana przez Fundację Alberta Schweitzera oraz 29 innych organizacji prozwierzęcych w celu rozwiązania największych problemów związanych z hodowlą kurczaków. Zwierzęta te często cierpią z powodu zbyt szybkiego przyrostu masy ciała, są trzymane na przepełnionych fermach, nie mają możliwości swobodnego ruchu, a także są często brutalnie i w niewłaściwy sposób ogłuszane przed ubojem.
Kryteria Europejskiej inicjatywy dla kurczaków zakładają wdrożenie zmian takich jak hodowla raz o wyższych standardach dobrostanowych, zmniejszenie zagęszczenia zwierząt,, zapewnienie możliwości aktywności fizycznej i odosobnienia oraz dostęp do światła dziennego. W przypadku ogłuszania przed ubojem zakazują wieszania zwierząt głową do dołu, które powoduje u nich ogromny stres i często prowadzi do złamań kości, a nierzadko także sprawia, że zwierzę nie zostaje w ogóle ogłuszone.
Do inicjatywy dołączyło już ponad 450 firm z USA i Europy. Należą do nich m.in. Nestlé i Unilever, duże firmy cateringowe, takie jak Sodexo, sieci restauracji szybkiej obsługi, takie jak KFC czy Pizza Hut, a teraz także Subway. Firmy te wdrożą kryteria zobowiązania we wszystkich swoich łańcuchach dostaw do 2026 roku i zgadzają się na weryfikację podejmowanych działań przez niezależne kontrole.
Więcej informacji na temat Europejskiej inicjatywy dla kurczaków:
https://www.inicjatywa-dla-kurczakow.pl/